Dokwurk

Nieuwbouw sociale werkplaats te Dokkum

Dokwurk, voor iedereen

Bij Dokwurk staat de mens voorop en verdient een goede werkomgeving. De oude locatie van -destijds NEF- Dokwurk voldeed hier niet meer aan maar dankzij deze nieuwbouw is er weer een goede werkomgeving gecreëerd.

Info



Het doel was om een gebouw te maken waar iedereen trots – grutsk – op kan zijn en dit is o.i. ook zeker geslaagd. Het perceel wordt aan drie zijdes ontsloten waardoor het gebouw drie voorgevels heeft gekregen. De witte grafiek speelt hierin een grote rol omdat het zo op de gevel is gepositioneerd dat het je meeneemt langs alle zijdes.

De basis van het gebouw is een bronzen kleur die in elk licht anders reflecteert. Het is een gedekte kleur maar tevens ook heel rijk en warm. Het gebouw lijkt van kleur te veranderen als je door het landschap beweegt.

De witte grafiek is tevens ook de scheidingslijn tussen open en gesloten. Alles boven de witte band is gesloten en bronskleurig, alles onder de lijn is open. Dankzij deze open vlakken zijn van buitenaf al de kleuren van het interieur zichtbaar. Al deze factoren maken dat het gebouw van afstand heel rustig in het landschap wordt opgenomen maar als je dichterbij komt het een kleurrijke ervaring wordt.

Het gebouw is voorzien van zo’n 1600 zonnepanelen waardoor het gebouw bijna energieneutraal is. De ruim 800 medewerkers van Dokwurk hebben hier een prachtige werkplek gekregen.

Kleur is de basis van het interieurontwerp voor Dokwurk. Kleur geeft richting, geeft een stukje eigen en brengt het geheel samen. De zes grote fabriekshallen hebben bijvoorbeeld elk hun eigen kleur gekregen. De kleur begint al in de gang waar een kleurzone aangeeft dat hier de entree is. De kleur neemt je mee naar de kleedruimtes en volgt je mee de hal in.

Louise Cohen, polyvalent designer, heeft een kleurfamilie gemaakt voor Dokwurk. De kleurfamilie bestaat uit drie lijnen, gebaseerd op het Friese landschap bestaande uit lucht, water en aarde, en geïnspireerd op een schilderij van Gert Jan Veenstra. De kleuren zelf komen overal terug in het interieur, het schilderij komt terug in de kantine waar lijnen uit het schilderij zijn gebruikt voor een groot wandkunstwerk.

Voor de gemeenschappelijke ruimtes zijn de kleuren onderling verdeeld maar in de kantoren konden de mensen zelf een keuze maken welke twee kleuren zij in hun ruimte wilden.

Door de gekleurde wanden niet bij elk kantoor aan dezelfde zijde te maken ontstaat er vanuit diverse zichtlijnen een bijzondere compositie van kleuren.

Een groot deel van het meubilair is circulair. Al het kantoormeubilair komt van OPNIEUW!, gerevitaliseerd tweedehands kantoormeubilair. Het meubilair in de gemeenschappelijke ruimtes komt van de Upcycle Collectie, waar meubelstukken gered worden van de afvalberg. Alle meubelstukken van de Upcycle collectie zijn in de kleuren van de kleurfamilie en passen naadloos in het interieur.